مزایا و معایب کولر گازی پرتابل

گاهی ممکن است فضای شما کوچک باشد و امکان نصب کولر گازی بزرگ در محل وجود نداشته باشد. همچنین، ممکن است تصمیم بگیرید که به صورت موقت در یک محل حضور داشته باشید و در نتیجه، صرف هزینه برای خرید و راه‌اندازی اسپلیت گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای نیست. در این شرایط، خرید کولر گازی پرتابل بهترین گزینه است. این کولر دارای ابعاد کوچکی است و نصب آن در محیط به راحتی صورت می‌گیرد. برای نصب و راه‌اندازی این کولر تنها به یک پنجره برای خروج لوله و پریز برق نیاز دارید. البته باید بدانید کولر گازی پرتابل مانند تمامی محصولات خنک‌کننده دارای مزایا و معایبی است. شناخت مزایا و معایب کولر گازی پرتابل به شما کمک می‌کند نگاه واقع‌بینانه‌ای به این محصول داشته باشید و برای فضای اطراف خود، بهترین کولر را تهیه نمایید. 

کولر گازی پرتابل چیست؟

قبل از آنکه به معرفی مزایا و معایب کولر گازی پرتابل بپردازیم، بهتر است نگاهی به ساختار کولر گازی پرتابل داشته باشیم. کولر گازی پرتابل محصولی در ابعاد کوچک است که در قسمت انتهایی آن چهار چرخ وجود دارد و همین امر سبب می‌شود که جابجایی آن ساده باشد. وزن این کولر در مقایسه با کولرهای گازی دیگر بسیار کم است. اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که منظور از وزن کم این نیست که شما می‌توانید آن را بلند کنید و ممکن است برای بلند کردن آن به نیروی دو مرد نیاز باشد. کولر گازی پرتابل با نیروی برق کار می‌کند و باید در نزدیکی پریز برق باشد. یکی از مهمترین مواردی که در رابطه با مزایا و معایب کولر گازی پرتابل باید بدانید عدم نیاز این کولر به کانال‌کشی مسی است و همین امر نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌ها دارد.

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل

در ادامه بررسی مزایا و معایب کولر گازی پرتابل، بهتر است به نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل نگاهی بیاندازیم. در این کولر، از روش تبخیر برای خنک کردن هوای محیط استفاده می‌شود. در کولرهای گازی پرتابل، یک مخزن آب وجود دارد که با ایجاد سیکل تبخیر، می‌‎توانند گرمای هوا را جذب کنند و این فرآیند به صورت خودکار انجام می‌شود. روش کارکرد این کولر، به صورت خلاصه، به شرح زیر است:

  • قرارگیری مخزن آب در کولر گازی پرتابل: این کولر دارای یک مخزن آب است و درون آن، آب قرار می‌گیرد.
  • روش تهویه هوا: در کولر گازی پرتابل، هوا از طریق ورودی که در این دستگاه تعبیه شده است، وارد دستگاه می‎شود. سپس، با کمک فن، هوا درون دستگاه جابجا می‌شود.
  • تبخیر آب: آبی که درون مخزن قرار دارد، تبخیر می‌شود. هوای گرمی که از طریق ورودی وارد دستگاه شده است، به سمت آن هدایت می‌‎شود و سپس، در تماس با آن، به بخار تبدیل می‌شود.
  • تولید هوای خنک و مرطوب: در پایان این سیکل، حرارت از هوا جذب می‌شود و سپس، به صورت خنک وارد محیط می‌شود.

کولرهای گازی پرتابل می‌توانند دمای محیط را تغییر دهند و آنجا را به یک محیط مناسب برای زندگی تبدیل کنند.

مطالعه بیشتر: هوشمند کردن کولر گازی

معایب کولر گازی پرتابل جنرال گلد

مزایای کولر گازی پرتابل چیست؟

اکنون بهتر است به بررسی مزایا و معایب کولر گازی پرتابل بپردازیم. مزایای کولرهای گازی پرتابل به صورت زیر است:

  • حجم کم: کولرهای گازی پرتابل در مقایسه با کولرهای گازی دیگر دارای وزن و اندازه کمی هستند و همین امر باعث شده است که فضای زیادی را در محیط اشغال نکنند. 
  • نصب ساده: برای نصب این کولرها نیاز به لوله‌کشی و قرار دادن یونیت خارجی در پشت‌بام یا تراس نیست. همین امر باعث می‌شود که افراد در زمان بسیار کوتاه این کولر را نصب کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
  • مناسب برای مناطق معتدل: در اغلب کولرهای گازی پرتابل از کمپرسور روتاری استفاده شده است و همین امر باعث شده است که این کولرها برای مناطق معتدل مانند تهران گزینه خوبی باشند. 
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه: یکی از مهمترین مواردی که در رابطه با مزایا و معایب کولر گازی پرتابل باید به آن بپردازیم، قیمت مقرون‌به‌صرفه این کولرهاست و افراد با هر بودجه‌ای می‌توانند آن را تهیه کنند. 
  • طول عمر بالا: در صورتی که کولرهای گازی پرتابل را از برندهای معتبر بازار تهیه کنید، طول عمر طولانی دارند و برای مدت زیادی در محیط استفاده می‌شوند. 
  • فیلترهای قابل شستشو: کولرهای گازی پرتابل دارای فیلترهای قابل شسشتو هستند و همین امر می‌تواند نقش موثری در کنترل هزینه‌ها داشته باشد.

مزایا و معایب کولر گازی پرتابل جنرال

معایب کولر گازی پرتابل چیست؟

در ادامه بحث مزایا و معایب کولر گازی پرتابل، اکنون بهتر است به بررسی معایب کولرهای گازی پرتابل بپردازیم و اطلاعات متعددی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم. معایب کولرهای گازی پرتابل به صورت زیر هستند:

  • سنسورهای حساس: یکی از مهمترین مواردی که در رابطه با مزایا و معایب کولر گازی پرتابل باید بدانید وجود سنسورهای حساس در این کولرهاست. با اینکه این کولرها پرتابل هستند و به راحتی جابجا می‌شوند، اگر زیاد آنها را در محیط جابجا کنید، ممکن است به سنسورهای تشخیص دما آسیب وارد شود.
  • عدم مناسب برای متراژهای بالای 30 متر: کولرهای گازی پرتابل برای متراژهای 30 متری مناسب هستند و در صورتی که فضای شما بیشتر از 30 متر است، بهتر است به فکر گزینه‌های دیگری باشید.
  • تولید سروصدا: کولرهای گازی پرتابل در مقایسه با کولرهای گازی دیگر دارای سروصدا هستند. البته باید بدانید که شرکت‌های تولیدکننده تلاش کرده‌اند این مشکل را از بین ببرند و سروصدای آن را رفع کنند، اما هنوز این مشکل به صورت کامل رفع نشده است.
  • نیاز به وجود شرایط ثابت در محیط: در صورتی که محیط به گونه‌ای باشد که افراد زیادی در آن رفت‌وآمد داشته باشند یا عایق‌بندی محیط مناسب نباشد، این کولر نمی‌تواند عملکرد درستی را از خود نشان دهد.

تمامی مواردی که در اینجا و در رابطه با مزایا و معایب کولرهای گازی پرتابل با شما مطرح شدند، می‌توانند به عنوان یک راهنمای مهم در نظر گرفته شوند و به شما کمک کنند نیازهای خود را به خوبی مد نظر قرار دهید و سپس، به سراغ محصولی بروید که برایتان مناسب است. همچنین، این اطلاعات به شما کمک می‌کنند انتظارات عجیب از یک محصول سرمایشی نداشته باشید و بدانید که قرار است در محیط به چه صورتی عمل کند.