تفاوت داکت اسپیلت و چیلر

چیلر دستگاهی است که دارای کمپرسور، مبدل حرارتی، کندانسور و یک شیر انبساط است که گاز فریون یا همان مبرد درون آن قرار گرفته است. این دستگاه توسط یک سیکل تبرید دائمی به کاهش دمای محیط کمک می‌کند و پس از خنک شدن آب، آن را به کویل خنک کننده پمپاژ می‌کند. از طرف دیگر، داکت اسپلیت از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. گاز مبرد از طریق لوله‌کشی به یونیت داخلی انتقال داده می‌شود و دمای آن کاهش پیدا می‌کند و سپس، این گاز توسط موتور فن از کویل خنک‌کننده به درون محیط دمیده می‌شود. اولین تفاوت داکت اسپیلت و چیلر مرتبط به ظاهر و عملکرد این دو سیستم سرمایشی است. همچنین، چیلر دارای یک سیستم مرکزی است که برای کل ساختمان نصب می‌شود، اما اسپلیت باید در هر واحد به صورت جداگانه نصب شود. جهت خرید کولر گازی جنرال گلد از طریق نمایندگی رسمی جنرال گلد اقدام کنید.

تفاوت این دو سیستم سرمایشی در تنظیم دما 

اولین مسئله‌ای که در رابطه با تفاوت داکت اسپیلت و چیلر باید به آن اشاره کنیم، تفاوت این دو سیستم سرمایشی در تنظیم دما است. در سیستم چیلر این امکان وجود دارد که دمای هر اتاق یا سالن به صورت دلخواه و جداگانه تنظیم شود. اما این قابلیت در داکت اسپلیت وجود ندارد. دلیل آن این است، تمامی اسپلیت‎هایی که در محیط نصب می‌شوند از یک یونیت خارجی تغذیه می‌شوند و نمی‌توان برای هر یک برنامه جداگانه‌ای را در نظر گرفت. 

سیستم‌های جانبی در چیلر و داکت اسپلیت 

مسئله دیگری که در تفاوت داکت اسپیلت و چیلر به آن می‌پردازیم، وجود سیستم‌های جانبی است. در چیلر، نیازی به در نظر گرفتن کویل آب گرم به صورت جداگانه نیست. در این سیستم، اگر مکانیسم آب سرد به لوله ورودی فن کویل‌ها متصل شود، می‌توان از آنها آب گرم گرفت. اما در داکت اسپلیت، در صورتی که بخواهید از سیستم گرمایش آب گرم بهره ببرید، باید کویل مخصوص آب گرم را به داکت اسپلیت اضافه کنید. 

کدام سیستم سروصدای بیشتری تولید می‌کند؟

یکی از مهمترین مواردی که در تفاوت داکت اسپیلت و چیلر باید به آنها بپردازیم، میزان صدایی است که این دو سیستم سرمایشی تولید می‌کنند. معمولا، داکت‌های اسپلیت صدای بیشترس در مقایسه با چیلرها دارند. زیرا اسپلیت‌ها دارای یک یونیت داخلی هستند که فن بزرگتری در مقایسه با فن کویل چیلرها، درون آن قرار گرفته است و همین امر منجر به بروز سروصدا می‌شود. البته باید بدانید این روزها تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است که سروصدای اسپلیت‌ها را تقریبا به صفر رسانده است و شما می‌توانید از وجود این سیستم‌ها در خانه یا محل کار خود بهره ببرید.

هزینه برق مصرفی در کدام سیستم بیشتر است؟

در ادامه پرداختن به تفاوت داکت اسپیلت و چیلر، باید به مسئله میزان برق مصرفی بپردازیم. معمولا، هزینه مصرف برق در چیلرها 30 الی 40 درصد کمتر از داکت‌های اسپلیت است. اما باید بدانید که این موضوع یک تخمین کلی است و همه چیز به میزان استفاده بستگی دارد.

کدام سیستم به کنترل مستقیم نیاز دارد؟

برای اینکه سیستم سرمایشی چیلر را در ساختمان‌ها راه‌اندازی کنیم به به موتورخانه، فن کویل یا هوارسان و سیستم‌های لوله‌کشی نیاز داریم. اما برای راه‌اندازی داکت اسپلیت، نیاز به یک مرکز مشترک نداریم و باید هر اسپلیت را در واحد به صورت جداگانه نصب کنیم. همین امر باعث شده است که استقلال داکت‌های اسپلیت در مقایسه با چیلرها بیشتر باشد و افراد مالکیت بیشتری بر آن خواهند داشت.

تفاوت داکت اسپیلت و چیلر

طول عمر چیلر بیشتر است یا داکت اسپلیت؟

یکی از مهمترین سوالاتی که همواره پرسیده می‌شود در مورد طول عمر چیلر و داکت اسپلیت است. بهتر است بدانید تجربیات نشان می‌دهند که معمولا طول عمر چیلر بیشتر از داکت اسپلیت است. البته با پیشرفت‎هایی که در داکت‌های اسپلیت رخ داده است، این محصولات می‎توانند بیش از دو دهه در محیط مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، بازدید دوره‌ای از اسپلیت‎ها و تزریق گاز مبرد، می‎تواند طول عمر آنها را افزایش دهد. با وجود این، هنوز چیلرها دارای طول عمر بیشتری هستند و باید این مسئله در زمان خرید مد نظر قرار گیرد.

چیلر یا داکت اسپلیت ؟

بررسی تفاوت داکت اسپیلت و چیلر اطلاعات ارزشمندی را در مورد هر کدام از این سیستم‌های سرمایشی در اختیار شما قرار داد. اما باید بدانید همه چیز در مورد انتخاب یکی از این دو سیستم، به شرایط محیط، میزان بودجه و ترجیحات شخصی بستگی دارد. به طور کلی، استفاده از چیلر در محیط‌هایی که متراژ زیاد است، گزینه بسیار خوبی است. زیرا هزینه کانال‌کشی اسپلیت‌ها بسیار زیاد است و همین امر می‌تواند چالش‌های زیادی را برای افراد به وجود بیاورد. از طرف دیگر، داکت‌های اسپلیت دارای استقلال بیشتری هستند. به همین دلیل، بهتر است مزایا و معایب این دو سیستم مقایسه شوند و سپس، بهترین سیستم با توجه به شرایط انتخاب شوند. افرادی که قصد خرید بهترین سیستم را دارند، می‌توانند با کارشناسان و کسانی که در این زمینه تخصص دارند، مشورت نمایند و اطلاعات مناسبی را بدست بیاورند.