انتخاب محل نصب کولر گازی

کولرهای گازی با ویژگی‌های خاصی که دارند، توانسته‌اند به افراد کمک کنند، حتی زمانی که هوا بسیار گرم است و نفس کشیدن بسیار دشوار است، آب‌وهوای دلپذیری  را در محیط اطراف خود به وجود بیاورند، به گونه‌ای که انگار در قلب اروپا زندگی می‌کنند! به همین دلیل، با وجود کولرهای گازی، گرمای هوا معضل بزرگی برای زندگی در یک شهر نخواهد بود. برای اینکه بتوانیم کارکرد این محصولات را افزایش دهیم، باید به انتخاب محل نصب کولر گازی توجه داشته باشیم. زمانی که کولر گازی در یک محل مناسب نصب می‌شود، راندمان آن افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند بر بهینه‌سازی طول عمر کولر اثر بگذارد.

دلیل اهمیت انتخاب محل مناسب کولر گازی

هر محصولی که خریداری می‌شود، باید به شیوه‌ مناسبی مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند بهترین عملکرد را در محیط نشان دهد.این مسئله در مورد کولرهای گازی نیز بسیار مهم است. زیرا این کولرها دارای موتور قدرتمندی هستند که بر اساس گاز مبرد عمل می‌کنند و سنسورهای حساسی درون آنها به کار رفته است. اگر به انتخاب محل نصب کولر گازی توجه نشود، به زودی سنسورها و بخش‌های دیگر کولر آسیب می‌بینند و دیگر نمی‌توانند کارآیی خود را در محیط نشان دهند. در نتیجه، صاحب این کولرها باید برای تعمیر آنها اقدام کند و این مسئله هزینه‌های زیادی را به افراد وارد می‌کند.

 

مطالعه بیشتر: ریست کردن کولر گازی

محل مناسب کولر گازی هنگام نصب اجزا

اولین مسئله‌ای که در انتخاب محل نصب کولر گازی مد نظر قرار می‌گیرد، ساختار این کولرهاست. برخی از کولرهای گازی دارای دو یونیت مجزا هستند و یونیت داخلی در درون محیط و یونیت خارجی در بیرون محیط قرار می‌گیرد. در برخی از این کولرها ( مانند کولرهای گازی پنجره‌ای) یونیت داخلی و خارجی با یکدیگر ادغام شده‌اند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد. برای نصب کولرهای گازی پنجره‌ای، مسئله مهم این است که این کولر درون یک پنجره یا حفره قرار گیرد. برای اینکه بتوانید راندمان این کولرها را افزایش دهید، توصیه می‌شود سایبانی را بر روی بخشی از کولر که در خارج از پنجره قرار می‌گیرد، قرار دهید. پس از آن، پنجره‌ای که کولر در آن قرار دارد، باید عایق‌بندی شود تا هوای گرم خارج به درون محیط وارد نشود و  به مرور زمان، به عملکرد کولر آسیب وارد نکند.

 محل نصب کمپرسور کولر گازی

در ادامه پرداختن به انتخاب محل نصب کولر گازی، باید به محل نصب کمپرسور کولر گازی توجه شود. کمپرسور ( یا همان یونیت خارجی) می‌تواند در بخش‌های متفاوتی از جمله تراس، پشت‌بام، یا محیط خارجی خانه و بر روی دیوار قرار گیرد. مسئله‌ای که در انتخاب محل نصب کمپرسور کولر گازی اهمیت دارد، عدم قرارگیری این کمپرسور در برابر نور مستقیم خورشید است. زیرا نور مستقیم خورشید باعث داغ شدن المان‌های داخلی کمپسور می‌شود و همین امر کارکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است کمپرسور در سایه قرار گیرد و در صورتی که سایه در محیط وجود ندارد، باید سایبان مخصوصی برای آن درست شود. این سایبان باید اطراف کمپرسور را به خوبی پوشش دهد و اجازه ندهد که تابش نور مستقیم خورشید به آن آسیب برساند.

انتخاب محل نصب کولر گازی

 ویژگی محل مناسب کولر گازی

به صور کلی، برای انتخاب محل نصب کولر گازی باید به نکات متعددی توجه داشته باشید. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • کولر گازی نباید در نزدیکی منبع گرما قرار گیرد. به طور مثال، نباید این کولرها را نزدیک پنجره قرار دهید. 
  • کولرهای گازی پرتابل نباید به دیوار بچسبند. بهتر است این کولرها در فاصله یک متری از دیوار قرار گیرند و اطرافشان خالی باشد. 
  • این کولرها نباید در محلی نصب شوند که آلودگی زیاد است. به طور مثال، گردوغبار زیاد یا وجود چربی در محیط می‌تواند به داخل این کولرها نفوذ کند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • کولرهای گازی نباید در محلی نصب شوند که لرزش زیاد است. لرزش زیاد باعث می‌شود طول عمر این کولرها کاهش پیدا کند.
  • این کولرها باید در محلی نصب شوند که به راحتی بتوان آنها را تعمیر کرد. اگر محل کولر مناسب نباشد، ممکن است تعمیر با مشکلات زیادی روبرو شود. 
  • کولرهای گازی ( چه یونیت داخلی و چه یونیت خارجی) باید در محلی نصب شوند که آب و هوا ردو بدل می‌شود. اگر هوا در محیط راکد باشد و به درون کولر نرود، به زودی این کولرها دچار مشکلات زیادی می‌شوند. 

آیا کولرها نیاز به بازدید دوره‌ای دارند؟

با توجه به تمامی نکاتی که در رابطه با انتخاب محل نصب کولر گازی گفته شده است، باید بدانید که کولرهای گازی تحت هر شرایطی نیازمند بازدید دوره‌ای هستند. زیرا این کولرها ممکن است در اثر استفاده دچار مشکلات متفاوتی شوند ( به طور مثال، گازشان کاهش یابد یا فیلترها کثیف شوند). اگر این مشکلات رفع نشوند، ممکن است به زودی عملکرد کولر تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین، شما باید این مسئله را مد نظر قرار دهید و برای بازدید دوره‌ای از کولر با متخصصان تماس بگیرید.